torsdag, mars 22, 2007

couching/läggsöm


This is a fabricpostcard wich is needlefelted, wool and silk, and with handembroidery. The stitch are couching, these weeks tast, in "Take a stitch Tuesday" the thicker yarn is holding down by satinstitch and buttonhole stitch. I think this is a very nice way to stitch, if you have thicker yarn, and it will give more texture. And the motive; I always love spirals, both to sew and what they symbolizes.
Detta postcard är nålfiltat, med ull och silke, och sedan handbroderat. Stygnen är läggsöm, vilket är veckans stygn i "Take s stitch Tuesday". De tjockare trådarna är nersydda med enkla satinstygn och med langettstygn. Jag gillar detta sätt att sy, dels om man har tjockare garner och dels därför att det blir mer struktur. Och motivet; jag älskar spiraler, både att sy dem och som symbol!

8 kommentarer:

Gerda-Thyra sa...

Oj vilket färgsprakande arbete!

Gå in på min sida, så får du se mitt bidrag till utställningen "det blev en flicka"
Har fått bild mailat till mig idag från Berit i Västerås.

Angelcat sa...

Wow this is just great. I love the colours what a wonderful postcard!

Gunnel Sylvia sa...

Underbart postcard med härligt broderi!

Conni Lu sa...

It's beautiful - you are so talented! I Love your photo! :)

Gunnels blog sa...

Jag har tittat på din blogg Helen! Underbar bild!
Tack Gunnel-Sylvia (vilket fint namn du har :-)

Thank you Conni lu and angelcat!

Dianne sa...

What a fantastic postcard!! I love spirals too...

Doreen G sa...

What a wonderful postcard and a great sample for the couching stitch

Ann Christine Dennison sa...

Lovely!!!