fredag, mars 09, 2007

the fishermans family

Denna lilla quilt (30x25 cm) är inspirerad från detta gamla foto. Jag har länge velat göra något textilt av det. Nu är det gjort! Jag har fört över fotot på tyg med hjälp av Bubble Jet Set. Sedan har jag använt gammalt slitet linne, handspunnet och handvävt. Gamla bomullstyger och gammal handvirkad lakanspets. Och mina allra äldsta knappar........
Skulle tro att fotot är från 1800-talet. Det är taget i mellersta Halland, befolkningen som levde här nära havet hade ett hårt liv. Marken gav inte mycket och man fick dryga ut med fiske. Många gav sig av till Amerika. Nu förtiden är denna mark värd väldigt mycket, alla vill ju bo nära havet, i alla fall på sommaren.....

For this little quilt (30x25 cm) I have got the inpiration from this old photo. Long time ago I have want to do something with this photo, and now so............I have doing a phototransfer with Bubbel Jet Set. I have used old handwowen and spun linen and vintage fabrics (cotton) and my oldest buttons.

The photo is over 100 years ago, and the people here is poor and have a hard life. They are both fishermans and farmers. Many people leave Sweden and went to America. Nowadays, this mark is worthvery much money, all we want to lived so near the sea, at least in summertime.....

17 kommentarer:

Pat sa...

This is beautiful, the materials complement the photograph so well.

teodo sa...

All your works are different and this too. I like very much to came and see your blog. ciao ciao

StegArt sa...

Very nice. I like the fabrics you used and they way you arranged the buttons. The blue embroidery piece is quite pretty also.

Dianne sa...

Sooo lovely Gunnel. That fabric on the outside of the quilt looks quite textured!?

Conni Lu sa...

This is a lovely and interesting quilt. Very nice :D

Gerda-Thyra sa...

Så fint!
Det är ju "precis, precis, precis", sånt här jag gillar.......

Gunnels blog sa...

Thank you so very mcuh all for the nice comments!

Miss Frugality sa...

This is beautiful Gunnel.I really like how you've used the old lace and buttons.They work so well with the photograph.

Sue B sa...

This is a beautiful piece!

Conni sa...

This is such a charming little quilt - perfect!

Gunnel-Sylvia sa...

Underbar textiltavla! Så fint med de gamla tygerna och knapparna till fotot, gillar det jättemycket!

Gunnels blog sa...

Thank you all for the nice comments :-)

Clara sa...

Gud så mycket vackert du skapar!!! Jag klickade in mig här från Gerda-Thyras blogg och det var ju tur att jag hittade hit...mycket vackert att titta på! Hit kommer jag fler gånger...helt klart!
Vårhälsningar från clara

Gunnels blog sa...

Tack Gunnel- sylvia och Clara! Roligt att några svenskar hittar hit också!!!

Hanna sa...

åh, vad fint det är! jag har gjort en konstquilt i mitt liv, men den blir visst aldrig färdigsydd verkar det som! får se om jag hinner jobba med den innan sommaren! :-)

Julie H sa...

This is fantastic - you have framed it perfectly to draw the eye to the photo. the button detail is wonderful.

Gunnels blog sa...

Thank you so much Julie!