söndag, oktober 07, 2007

Agda and Mathilda

Här är två nya sidor till min kurs "Mini art quilt fabric book", för länkar se tidigare poster. Detta är mormor Agda, som vi kallade henne för, mina barn och jag. Det är egentligen min mans mormor. Agda var mycket duktig med allt handarbeta; virka, spinna, väva, brodera mm Här är hon 78 år men hon levde tills hon blev 91, och hon har varit en av mina många kvinnliga förebilder till mitt egna textilskapande. Det är hon som spinner på bilden här


Here are two new pages for my "Mini Art quilts fabric book" if you want a link se older posts. This is my husbands grandmother and we all called her for granny Agda. She was very talented in all kind of needleworks, and she was one of many women models for my own textile creating life. This is Agda who is spin here. At the picture she is 78 year and she died when she was 91 year.




Ännu en vacker kninna från vårt gamla familjealbum. Henne vet jag inte så mycket om, så det får bli fantasier......... i alla fall är fotot taget 1912!


Another beautiful lady from our familyablums. I don´t know so much about her, so I have to do my own history of her...........But the photo is taken 1912

13 kommentarer:

Quilt Pixie sa...

I love the antique feel the lace gives these two pages. They are a lovely tribute to these women... :-)

Clara sa...

Helt otroligt vackert Gunnel!
Min mormor var också en sådan där enastående kvinna som vävde, broderade, virkade och lagade UNDERBART god mat.......jag tror jag ska göra en tavla till henne ära....dina arbeten är så vackra Gunnel...jag bara njuter !!!!

Micki sa...

More lovely pages for your book. It will be beautiful when finished.

Purple Missus sa...

I agree with Micki, this book will be beautiful, a wonderful family heirloom.

Ulla sa...

Jag blir så lycklig när jag ser vilken värme och skönhet du får fram i dina bilder.Agda ,med sitt snövita hår,omgiven av saker som har gjort hennes liv till en gåva.

Den andra kvinnan-blev hennes liv en dans på rosor eller bara ett liv av ouppfyllda drömmar?!?

Ulla

Emmy sa...

you are still going on,,,,,,, it is so wonderful you wil have a great book

Waltraud sa...

Great - these little quilts with Agda and Mathilda.

Barbara B. sa...

That becomes a completely beautiful fabricbook! It pleases me much. I love the old photos.

Peggy sa...

I love your vintage pictures.

Pia sa...

Det finns bara ett ord för det du gjort - vackert!!

Papoosue sa...

These pages are all so lovely, you are making a wonderful job of them.

Hannele sa...

Det ser väldigt läckert ut.

Dianne sa...

This book will definitely be one to keep picking up and looking at. Love both pages - the lace is wonderful.