måndag, april 28, 2008

collage and fabric

Här är en bit av mitt senaste "Fabric paper collage" som jag gjorde förra veckan. Hela blev jag inte nöjd med, kommer nog att klippa ut bra bitar. Men denna är fin tycker jag. Har funderat på varför jag över huvudtaget blandar in papper och klister i mitt textila skapande. Det luktar lim, det blir stelt och man blir kladdig om fingrarna. Dessutom är det stelt att sy i. MEN man får underbara lager på lager effekter som jag älskar. Så nu vet jag varför jag gör detta!
Here is a piece of my latest FAbric Paper Collage I did last week. I am not pleased with the hole collage, so I think I will cut it up in smaller pieces. But this I like. I have been thinking why I do Fabric Paper collage, the glue smell, and my fingers willbe dirty and it is hard to sew through.BUT I now know, I love the wonderful layers, I add layer to layer and it give a very intreseting look I think!


så igår testade jag att föra över det till ett sidentyg med datorn.Och det blev väldigt ljuvt och fint. Svårt att ta bra bild på det, och det hade kanske blivit skarpare på ett bomullstyg, det får jag testa nästa gång.
Yesterday I did a phototransfer on a piece of silk. And it´s very soft and beuty, it´s very difficult to take a good pics on it. Maybe I will try with a cottonfabric next time.


Här är ett sidentyg på mitt collage "faded like a rose" som jag gjorde för några veckor sedan
and here is a print on silk of my collage "faded like a rose" I did a couple a week age.


Så här ser orginalet ut på
and here is the Fabric Paper collage



12 kommentarer:

ewa-christine sa...

Bästa Gunnel, jag tycker att det är ganska fantastiskt att man kan skapa så "vackra" bilder av papper och sedan få så ljuvliga sideneffekter. Möjligheterna är helt klart enorma. Jag tycker att ditt "hörne" är bedårande. Jag är övertygad om att du kommer att göra många, många vackra bilder av ditt collage.

Quilt Pixie sa...

the layers and resultant texture are what draw me to collage too, and I've found if I use a product called "Misty Fuse" its not bad to sew, isn't sticky or messy glue, and all the way around makes collage of farbci and paper a joy....

karen sa...

Hi. Nice to have you back! Where have you been? I missed seeing your beautiful work.

Ulla sa...

Oj så bra kommentarer angående mixning av material.Än så länge är jag så traditionell men någon gång ger jag mig iväg på äventyr.

Ha det så bra
Ulla

Femmy sa...

fantastic work!!! the transfer has such a soft and tender look!!

Sanja sa...

great fabric work!!!

Victoria sa...

Oh, I think this is all very lovely!

Waltraud sa...

So beautiful, I love these colours!

Alis sa...

Beautiful Gunnel.
I love all the layers too.

MARLENE sa...

Hur du än har lyckats åstadkomma det hela så är resultatet underbart, trots limlukt - spraya på lite cologne - kanske det hjälper lite *ler*

annicka sa...

Att mixa material är du verkligen bra på- fortsätt med det trots lukten.
Jag använder vanligt vitt hobbylim till mina försök- det luktar inte alls tycker jag. Eller så är jag täpp i näsan.
Så mycket fint du kommer att kunna göra med det här försöket!!

Lenna Andrews sa...

I think the parts that you have shown in close-up are beautiful, Gunnel. What type of glue do you use I wonder because you said it smells? Hmmm . . I use Golden matte medium & it was fine as I remember. I created a large fabric paper collage & then made photo copies onto both paper & fabric to use for other projects. I also cut up the original to create smaller collages, ATCs etc. I need to make one of these again, your work has inspired me! I love the skeleton leaves you included.
: ) lenna