tisdag, september 09, 2008

This and that

Förra veckan gick jag en tvådagars kurs i silverlera för Anna Siivonen. Så kul det var ! Rena trolleriet, lite magiskt. Vi fick börja att pensla silverpasta på ett löv, pensla, torka med hårblås, pensla igen, torka osv minst 7 lager. När bladet är riktigt torrt så ska det brännas med en handbrännare ca 4 minuter. Och så brinner lövet upp och vips har "leran" förvandlats till ett silverlöv. Fantastiskt! jag har ju förut gjort lite silversmide, se här i mitt flickralbum. Tidigare har jag arbetat en del med keramik, gått flera kurser då och då, så att nu kunna kombinera dessa två intressen var väldigt roligt. Även om jag är en "tygmänniska" så är det kul och inspirerande att arbeta med andra material mellan varven och det genererar i sin tur mera inspiration till mitt textila arbete också tror jag.

Last week I ´ve got a class in "silverclay" or maybe the right word is precious metal clay. And so fun it was! Magical! I have gone several classes during my life in ceramics and I have done some classes in silverjewellery, you can see my flickralbum here. And to do a combination of these two was very fun

I am "fabricperson" you know, but sometimes I think it´s fun and good to do other thing - and it can give inspiration to my textile work too I think!


Här är mina inchies, eller smårutor, till min broderigrupp - i "verkiga livet" vi har bestämt att göra fyra åt varandra och vi har själv valt färg. Jag har ju förut varit med i sådant byte på nätet, se här

This is my inchies for my embroiderygroup, "in real life", we have chose our own colour and we do four inchies to eacht other. I have been in inches swap on the net before look here













Och slutligen bilder på några bilder som jag laddat upp i min shop på Etsy! Vilken tid det tar ;-)
and finally some pictures on embroidery that I have listed in my shop at Etsy! What time that take ;-)


17 kommentarer:

marion sa...

Lovely work!

sarajessica sa...

Lövet ser helt fantastiskt ut men jag är extra svag för dina inchies, de ser ut som godis tycker jag. :)

Chauncey sa...

Gunnel, your work is beautiful. thanks for sharing.

Alis sa...

Beautiful inchies Gunnel. I love the textures and colours.

Kelly Fletcher sa...

I love your inchies - all the colours look amazing together. Nice blog, too.

'fancypicnic' sa...

Hello!!
love looking at your photos at flickr - lovely to read your blog, too!

Which is best - etsy/dawanda?? Hmm. Pluses and minuses for both, I think. Etsy I find quicker than dawanda (no translations), but the customers definitely have differing tastes. My larger pieces are better received at etsy. Stick with both...have you discovered folksy? xx

Julie H sa...

Beautiful stitching as usual, and have wanted to try the PMC clay for so long, your piece has inspired me again.

Eva sa...

Jag blir alldeles matt när jag ser allt du hinner med...
Fantastiskt mycket fint!!
Eva

Viola sa...

All works look so fabulous, Gunnel!

Ati. Norway. sa...

It seems to me that every thing you touch changes in something "magic"! So many different skills you have!
Great work :-)

Tamara Erbacher sa...

This work is absolutely amazing, well done

Victoria sa...

Love the inchies and the silver clay leaf is gorgeous!

iHanna sa...

Lövet är fantastiskt vackert!

Louise sa...

Hejsan!
Tack för en härlig måndag!!!!
Många fynd både bland tyger och bland diskussioner. Ses på måndag hoppas jag! Kram Louise

gerda-thyra sa...

Vad kul med lövet i siverlera! Har länge haft funderingar på att testa, men just nu räcker inte tiden till... får väl bli sedan någon gång...
Verkar också roligt med din shop på Etsy! Men samma där... får testa sen någon gång!
(Vad är det för skoj ni håller på med på måndagarna? Nyfiken i en strut, är jag!)

'fancypicnic' sa...

I so love looking at your work, as you know - pop over here http://fancypicnic.blogspot.com , because I've passed on an award to you xx

Hanneles paradis sa...

Vilka kul saker du gör.