lördag, oktober 25, 2008

new art quilt

Jag ser nu att inte hela bilden kom med, men du kan klicka på bilden för att se den
You can click at the picture and see more






Här är en ny liten Art Quilt som jag har sytt, storlek 31cm x 40 cm. Jag gillar att jobba i det mindre formatet med mina quiltar, både lättare att hantera och att placera. I mitten är det en bild som jag fört över på tyg från Kreta i Grekland, och sedan har jag utgått från det när jag valt de andra tygerna. Quilten är både hand och maskinquiltad och även både hand och maskinbroderad. Det är lite paljetter på och några riktiga snäckor. Denna lilla quilt är till salu i min Etsy shop

Her is a new small Art Quilt as I just have finished, size 15,5" x 12,5". I like to work in small size with my quilts, it´s both easier to do and much easier to hang to the wall. In the middle it´s a phototransfer from one of my photos from Crete in Greece. I have choose the other fabrics from the photo. The quilt is both hand and machinequilted as well as hand and machineembroidered, there is some secuins and real shells also. The little quilt is for sale in my Etsy shop.



And so some pictures from Elafonisi / Crete in Greece, there I got the inspiration!




















16 kommentarer:

Heli sa...

Väckert! Mycket väckert :)

Vicki W sa...

It's beautiful!

ZudaGay sa...

You captured the colors and feel of Greece beautifully!!

StegArt sa...

Oh, your quilt is so very lovely. The colors are so beautiful.

Victoria sa...

The quilt is lovely Gunnel! All the detail is especially nice, and you so beautifully captured the colors of your inspiration. My heart almost aches when I see pictures of Greece, I want so much to go someday! I especially would love to see where my grandparents came from and meet some of my relatives.

ewa-christine sa...

Så härliga färger, bilderna och quilten stämmer så fint..........

Viola sa...

How wonderful! What a great quilt, Gunnel!!!!

Shabby Chic Girl sa...

Så vacker! Jag finner inte ord...

zquilts sa...

This is a beautiful piece! I love it!

Crete looks pretty darn nice too !

Ati. Norway. sa...

Lovely quilt Gunnel. I like the way you did the machine quilting too, to get the idea of water.
Splendid colors too!

Heloise sa...

What a lovely quilt and such beautiful colours.

Cassie sa...

Your pictures and your quilt are beautiful. You inspire me! Just when I think I am in a bit of a rut I visit your blog and get excited to create something new. Thank you

afiori sa...

Otroligt söt och vårvacker. Aldrig sett några "quilties" tidigare.
Jag undrar en sak - säger ALLA quilt på svenska nu, är det helt ute med ordet lapptäcke eller är det en annan sak?? Är det en uppvärdering? Som språkvetare OCH konstnärlig person stör det mig med alla anglicismer som kommer mer och mer - scrappa, journaling, en "stack paper"..... :)

Gunnels blog sa...

Thank you so very much !!!

Tack så mycket !!

Ja det här med ord; jag tror att det är för att nya saker kommer så snabbt hit till Sverige och vi har inte hunnit få något svenskt ord för det ännu. Tänk på tejp eller mejl, ibland försvenskar vi stavningen,ibland behåller vi den engelska. Och vad beträffar quilt, så kan man ju säga kvilt på svenska, vi säger ju att vi kviltar. Men begreppet artquilt finns ännu inte på svenska vad jag vet, lapptäcke för tankarna i alla fall hos mig till ett bruksföremål; ett överkast eller täcke inte till något som är ett konstföremål. Och scrapping, ja jag vet vad översättningen skulle bli??

afiori sa...

Jag har börjat att helt enkelt kalla allt collage :) Nästan.
För det är ju ett gammalt och etablerat svenskt ord...
www.afiori.com

Angelika Westermann sa...

Hi Gunnel,

Love your new art quilt! The colors are so beautiful. It reminds me of the fjords we saw when we traveled Scandinavia two years ago.

Angelika