onsdag, januari 28, 2009

fun findings


Åh, jag bara älskar dessa gamla modejournaler från 1950-talet! Jag har köpt dessa på tradera och de är mycket väl bevarade. I min familj har vi alltid sytt kläder, det var min mamma som lärde mig sy som liten flicka. Men långt före det så var jag med henne i alla "stuvaffärer" som hon kallade tygaffärerna, man letade upp en liten stuvbit som kunde räcka till en kjol eller barnklänning. Och det fanns massor av sådana affärer i kvarteren som vi bodde. En gång när mamma bläddrade i en mönsterbok för att hitta ett lämligt mönster så frågande expediten mig om jag ville ha en egen sådan bok för dockkläder, och ta med mig hem, och blyg som jag var så sa jag NEJ ! Vad jag ångrade mig sedan !! Varje gång jag var med i den affären så bara hoppades jag att jag skulle få den frågan igen, detta hoppades jag i flera flera år, men erbjudandet upprepades aldrig.
Kanske är det därför jag är så besatt av att samla på dessa skönheter idag ;-)

Look such beautiful findings I have done at tradera - the Swedish ebay- old journals for sewingpatter from 1950! I love these !! In my family have we always sewing our cloths, and my mom learn me to sew at a little girl. And always my mom visit all the store wich sale fabrics, and it was a lot of these shops when I was a child. Once a time when my mom was looking in a book after a sewingpatter, I´ve been ask if I want a own books for pattern for dollcloth, as a gift to bring me home. But I was so shy, so I said NO !! But every times we visit the shop in several years after that, I hope someone will ask me again, but it newer happens ! So maybe it therefore I am so in love with these beauty so I collected them today ;-)
Posted by Picasa

7 kommentarer:

ewa-christine sa...

Pst.....Gunnel, när vi ses nästa gång har jag något till dig (jo, en modejournal från Mode NyttTextil Magasinet Kungsgatan 32) om du vill ha alltså!!??

Gunnels blog sa...

Det vet du att jag vill :-)

blomman sa...

De är underbara! Skall de "bara" tas fram och njutas av eller användas i något projekt?

Gerda-Thyra sa...

Ja, tänk vad man kan tacka nej till...så dumt, förstår att du ångrade dig efteråt!

Ska du vara med på utställningen på Korpens lustgård i Alingsås?

My Ladies Fine Designs sa...

What a sweet story. Congrats on the treasure.
Kel

patty sa...

These are so pretty, what great finds they are!!!

I love your journal pages and will come back and look at more.

Lorenza sa...

Oh! a pattern book for doll clothes should be so nice, maybe you'll be so lucky to find it again one day. My mother sewed clothes too and I sewed the dresses for my doll out of her scraps. So lovely memories