onsdag, januari 07, 2009

more altered boxes and books

Jag fortsätter det nya året med att göra collage på böcker och askar, detta är så kul ! På engelska kallas det ju för altered= förändra, förvandla. Jag har hört att man här i Sverige säger att man "altrar" och det låter ju lite roligt, men det är ju så när vi inte riktigt har något svenskt ord ännu för nya grejer som dyker upp, då försvenskar man ordet. Och man gör substantiv till verb. När jag jobbade på dagis sa alltid barnen att de "pärlade" när de jobbade med pärlor och det säger ju vuxna nu också har jag hört. Men innan jul hörde jag något roligt, mitt barnbarn gick förbi sin kompis förskola och sa; titta där sitter han och "degar" = han satt och lekte med låtsasdeg, när ungdomar eller vuxna säger att någon "degar" menar vi oftast inte att personen gör något kreativt :-)




I have done more altered books and a box, and I think this is so very fun to do !!










insidan av asken




the inside of the box





baksidan av asken




the back








och här är locket till asken, som förrästen är en present till min mamma!




and here is the lid, by the way the box is a gift for my mother !














Och här kommer två anteckningsböcker som är till mina döttrar!




and here is two notebooks, and those are gifts for my daughters








Och i brevlådan idag kom härlig ny inspiration; senaste numret av Cloth, Paper, Scissors nummer 22. I detta numret är två av mina favorit flickr och blogg vänner med, de är så begåvande båda två!




And in my mailbox today new lovely inspiration; the lastest issue (22) of Cloth, Paper,Sissors. In this issue are two of my favourite flickr and bloggfriends feautered, they are so very talanted both!












Här är Viv Slinka; hon gör de mest bedårande collage där hon använder gamla brev, kuvert och gamla knappar. Ni förstår varför jag gillar henne, eller hur ? Jag har ett av Vivs verk som jag är mycket förstust i. Titta mera på hennes blogg; Hens Teeth




Here is Viv Slinka; she is doing the most lovely collage from old envelopes, letters and old buttons. I think you know why I love her work so much! And I have one of her work, wich I am very pleased with! Read more about Viv on her blog Hens Teeth









Och här är Cathy Cullis, hon hanterar en symaskin på det mest beundransvärd sättet. Hennes frihandsbroderi av hennes flickor är så härliga att se på! Jag har ännu inte något av Cathy, men hoppas att jag kan skaffa mig något i år ?! Och glöm inte att gå in på hennes blogg: November moon och titta mera!




And here is Cathy Cullis, she are doing such a beautiful stitching with her sewingmachine! Her art is so very lovely! I havn´t any of her work, yet, but the year has just beginn ?!








And of course don´t forget to read more about Cathy on her blog: November moon












Och så slutligen vill jag tacka Angelika för hennes gullig ord om mig på sin blogg !!




And at last I will thank Angelika for her kind words of me on her blog !!!








Korten Angelica talar om finns till salu här




The cards Angelica tell about are for sale here

















20 kommentarer:

l'actrice sa...

Cute altered box!

Brownbunnybyiris

hens teeth sa...

Thank you Gunnel, you are very kind. I appreciate very much your lovely words.

Genie sa...

Lovely work Gunnel. i am waiting for my Cloth paper scissors to arrive, Happy New Year

makeyourpresentsfelt sa...

What a lovely blog! Your papier mache boxes are much neater than mine Gunnel, but I love all that wet gluey paper stuff!

LillaFlisan sa...

Men Jösses Amalia vilka vackra och originella saker du gör!!!
En sån talang!!

(Tack för din goa kommentar på min blogg)

Kram

Flisan

Annica sa...

Vilka fina presenter! De blir säkert uppskattade.

annicka sa...

Hej, vilka ord vi använder oss av, dega coh pärla-jag känner dem väl från förskolan men altra- det var nytt för mig. Goggla är väl ytterligare ett ord som vi använder oss av nu för tiden så även vi vuxna kan - inte bara barnen...
Dina altrade boxar är så fina- gör du även kartongstommen själv???

Jacquelines blog sa...

Lovely boxes Gunnel. You got the Cloth, Paper and Scissors weeks before I do! Or perhaps the mail in Sweden is a lot faster :-)

Pia sa...

Så roligt det ser ut att klä askar. Det där med att göra verb av substantiv påminner mig om ett ord som blev ett nytt ord i det svenska språket för några år sen. Det var en liten pojke som sa fickla om att lysa med ficklampa. Fyndigt tycker jag.
Ha det så gott!

afiori sa...

Annars vore det ju väldigt vackert att sitta och förvandla...

Anonym sa...

Vilka underbara askar/böcker!!!
Du är så himla kreativ och gör såå mkt fint!
God fortsättning på det nya året!!
Kram från Ulrika i Falun

Katta sa...

Vad kul att du lämnade ett avtryck hos mej så jag fick chansen att hitta hit.Vilka underbara askar du "altrat", älskar de gamla modeteckningarna! Att barnen och dagispersonalen säger pärla har jag lagt märke till, det är ett ganska bra ord eftersom man kan göra så mycket olika saker med pärlor.Kram Katta P.S gillar broderiet i din översta bild med D.S

Kayla coo sa...

Lovely Gunnel.x

Victoria sa...

The vintage collaged boxes are great, I adore those wonderful retro images!

Cathy sa...

Thank you kindly Gunnel for including a picture of the magazine featuring my interview with Lesley Riley:) I am thrilled so many people have seen it. I'm looking forward to actually holding a copy myself:) Best wishes to you for 2009 - Cathy

Hanneles paradis sa...

Känner igen en del annonser, är lite svag för gamla kokböcker och tidningar, sätter upp några bilder som tavlor.

Viola sa...

Really lovely boxes, Gunnel! :o)

Britt-Marie sa...

Superhäftiga helt enkelt!

Vilken idespruta du är, tack för inspirationen!

Kram

Eva sa...

Ja jag håller med föregående skrivare, Gunnel du är erkligen en idéspruta! Jättehärliga altrade och förvandlade alster, tror jag får springa hem till mamma och låna hennes gamla handskrivna recept.

Lenna Andrews sa...

yummy, yummy boxes! I love the fashion papers you are using to cover them! Lenna