fredag, februari 13, 2009

fabric collage and scraps

Här är ett tygcollage till som jag gjort. Bilden är återigen från familjeablumet, på min farfars far, han skulle ha vetat att han skulle ha blivit "insydd" i så många projekt :-) men jag tycker att han är både stilig och söt!
Ibland undrar jag vad det ska kallas det jag gör ? Det är inte lappteknik, inte broderi, men kanske scrapbooking i tyg ??? fast ibland har jag papper med också ?! Egentligen är det inte så viktigt att sätta rätt rubrik eller etikett på det man gör, jag gör det som för tillfället känns kul! Utomlands; i alla fall inom webvärlden kallar man detta för mixed media, men det känns som om vi inte kommit dithän ännu i Sverige. Som sagt så spelar det inte så stor roll vad det är, det är bara när jag ska "passa in " i de respektive föreningarna jag är med i, om det är en samlingsutställning jag är med på.
This is a fabric collage, there I again have taken a photo from my familyalbum, my grand grandfather, I think he is so cute :-)
Så måste jag visa en härlig dansk bok som jag läst denna veckan! "Scraps - Et kursus i små mirakler" av Elsebeth Gynther och Christine Clemmensen" den är som en frisk fläkt inom collage och scrapvärlden, ibland kan jag tycka att många scrapböcker och bloggar man hamnar på är så gulliggulliga som jag har lite svårt för, men av denna boken får man massa fräscha ideer som man både kan använda om man stämplar och scrappar; kort, collage, scrapbooking, tygcollage mm Här kan du se boken!
This is a great Danich book wich gave me much inspiration. "Scraps - Et kursur i små mirakler" by Elsebeth Gynther and Christine Clemmensen, I don´t know if you can have it on English, but it is very many beautiful image, to look at. Here is about the book





Ibland kommer en del av mina bilder på fel håll här i bloggen. Det är så irriterande. Jag har vänt på de i bildprogrammet, och ändå gör de så här på bloggen och jag ingen aning hur man vrider de rätt här, så ni får helt enkelt vrida på huvudet. Någon som vet hur man redigerar sina bilder här på blogger ???
Sometimes when I upload a image here on the blog, it came in teh wrong direction. I have edit at my computer, but when I uploaded it here on the blog, it will be wrong. And I don´t know how to change it here ? Anyone who knows ???

16 kommentarer:

Heloise sa...

Lovely collage of your Great Grandfather.
I do not know about the layout of photographs hope someone else can help.

ewa-christine sa...

Den blev ju jättehärlig. Jag tyckte om boken och det glädjer mig att du också finner glädje i den.

Anni's Art sa...

Wonderful collage with your grandfather father.
Sikker på at han ville være stolt af at se sig selv i en så fin collage,ser ud som du har fået en rigtig fin og inspirerende bog.Ha en god weekend.

Doreen G sa...

Gunnel what would happen if you changed the one on your computer to look like the one on your blog --maybe it would come out the right way on your blog then.
I hope you understand what I am saying.

Sarah sa...

Wow! De böckerna skulle jag oxå gärna vilja ha i min ägo... =) ...undrar om man kan få dem i födelsedagspresent.. får väl "googla" lite... :) Ha en fortsatt fin helg! ps. Älskar ditt senaste tygcollage, speciellt med det fotot... älskar gamla foton. Ds.

Heli sa...

Very lovely collage!

No idea about the thing with your pictures...

Amanda Yu sa...

Du gjorde jätte fint tygcollege om din farfars far! härlig! :P

Jag är osäker, jag tror bloggar ändra inte bilder, kanske du kan prova att använda annat program att rotera bilder? Jag använder Photoshop eller OfotoNow. Kolla igen i din file i dator efter du har roterat i programmet. Ibland något program roterar för att visa bilder bara men inte permanent. Till exempel, "Nero photosnap viewer" roterar bilder bara tillfälligt.

Här är länken till OfotoNow program, gratis! om du vill prova.
http://www.download.com/OfotoNow/3000-2192_4-10045231.html

medenlande mig via etsy om du har mera frågor om detta. :)

Diane sa...

What if after you edit it, you change the name of the file, then upload the new file name edition?

Alexandra Knittel sa...

Fantastic collage Gunnel. Have a nice weekend.

katelnorth sa...

When blogger has done this to my images, I delete them from the blog post, then go back to the photo in some program on my computer, rotate it to the wrong way, then back to the right way, and then upload it again to blogger. This usually works. There might be an easier way, of course!

As far as I know, there is no way to rotate the picture once it's uploaded to blogger.

Margaret sa...

Gunnel your work is so beautiful and the colours so delicate, Love the links and I plan to get the book, English or not!! the pictures are simply fab.

Karin sa...

Superfint collage /som vanligt!) och den där boken får jag ta och titta närmare på!

annicka sa...

Fotoalbum i tyg...släktträd skulle nog göra sig i dina händer...
Du har rätt i att mixed media inte finns ännu med svenska ord - blandad uttryck, blandat material nej det låter ju inte kul.
Boken verkar ju vara en liten pärla!

Pia sa...

Din farfars far blir jättefin i sin nya, moderna, mixade omgivning.
Ha en fin sysöndag.

iHanna sa...

Scraps-boken ser fin ut, tack för tipset! Jag tycker man kan säga "art quilts" - eller konstquilt? Är inte det vedertaget? I alla fall på engelska, om konst gjort av mest tyg som ska hängas på väggen!? :-) Jag kallar mina skapelser art quilts i alla fall.

Eller fabric play! ;-)

Älskar Ulva, kul att du ska gå en kurs med henne - det skulle jag också vilja göra. Hennes stil är helt underbar och precis sånt jag skulle vilja göra! Läste lite nedåt på sidan.

Christine sa...

Tusine tak, Gunnel:-)