söndag, april 05, 2009

Inspiration from Ulva Ugerup




För tre år sedan hade jag förmånen att gå på på en kurs här i Göteborg för Ulva Ugerup. Vi skulle sy våra kreativa självporträtt. Den översta bilden är min "övningsbild" men som jag ser det nu tycker jag nog att den blev bäst. Den handlar om mina olika roller som kvinna. Den andra bilden är det som skedde och var viktigt för mig det året 2006 när jag sydde den.



For three years ago I took a class for the Swedish artquilter Ulva Ugerup. We was sewing our creative selfportrait. The first picture here is the piece I have to try on, but at I see it now I think it was the best. It´s about all my different "gunnel" like to be a woman, mother, grandmother etc The second picture is the piece I done at the workshop for Ulva. It is my year 2006, things and persons which was important for me.

Ulva Ugerup`s quilt




Nu så har vi är i Göteborg ännu en gång fått glädjen att få hit Ulva Ugerup. Hon var inbjuden till vår lapptäcksförening Lapphexorna, där hon häromkvällen höll ett mycket fint och roligt förederag och visade både bilder på sina quiltar och även hade med flera styck som vi kunde "känna" på. Hon berättade dels bakgrunden till sina bilder, och även hur hon gick till väga. Även om de ser charmigt barnsliga ut, så är det djupa tankar och mycket mening bakom bilderna. Som denna som handlar mon kvinnans rättigheter

And so now we have the joy to have Ulva Ugerup here in Gothenburg again. She was invited too our quiltguild: Lapphexorna, and she share a lot of her quilts with us.



Ulva Ugerup var med i den amerikanska tidningen Quilting Arts för ett par månader sedan, jag skrev om det här

For a couple of months Ulva Ugerup was feutered in Quilting Arts, I write about it here




Många vill känna, titta och fotografera
We was many who wants to look and take photos.





Vi hade sedan chans att gå på workshop som Ulva hade i vår lokal i två dagar. Här signerar hon sin lilla bok

After that Ulva had two day with workshops for us. Here is she sign her little book about her quilts





Utanpå ser den svart ut

It´s looks black...........outside








men sprakar av färg inuti
but it is much colours inside







Och här kommer mitt pågående projekt som jag gjorde på kursen. Denna gång ville jag inte göra ett självporträtt, inget ansikte i alla fall. Så jag tog en "helfigur" och jag har gjort rutorna runt omkring enligt Ulvas metod av stack and slasch / stapla och skär. Denna bild kommer att handla om min längtan till sommaren, och jag ska fylla på med broderier och text



Here is my "work in progress" - the quilt I was doing on the workshop. I didn´t want to do any more selfportrait, so here is "me in the greengrass" It ´s about my love for summer I think. I will do more embroidery and text on it.

I have done "stack and slash" on the blocks like Ulva does. And then embroidery on top of it.



edit: I have added more stitching on this quilt if you want to see here


Så avslutar jag denna långa bildkavalkad med fina påskliljor från trädgården! nu ska jag ha påsklov och gör ett litet bloggbreak.

Glad Påsk !



Now I gonna to have a little bloggbreak, we have easter holiday here in Sweden this week !

So happy Ester every one !


















19 kommentarer:

meplusmolly sa...

Oh it all looked v interesting and inspiring. lovely work! the quilt looks great.
Happy Easter to you too! have a fab break ;0 x

Murgelchen94 sa...

It´s great with interesting people
to work.
Your quilt looks wonderful.
Happy eastern, too.
LG,
Helga

Kayla coo sa...

Beautiful quilted portrait Gunnel.
Have a lovely Easter break.x

Kate sa...

Flot portræt - det ser ud til I har haft et rigtig godt kurs.
Ha`en fin påske

annicka sa...

Så intressant att det var att läsa din blogg om Ulva Uggerup. Det blir väldigt läckert med maskinsydda bokstäver och ditt självporträtt ger mersmak! Vill nog pröva själv...ser fram emot att se mer av ditt pågående projekt.
Jag önskar dig en Glad påsk och en skön ledighet!

Victoria sa...

Beautiful and interesting, really like your portrait piece.
Have a nice break and a very happy Easter!

Heloise sa...

Happy Easter.
Beautiful quilts, especially the self portrait one.

Lorenza sa...

You hada great workshop with Ulva, I like the coloured piece you started, looking forward to see it finished.
Happy Easter to you!

Anni's Art sa...

Flot selvprotræt, har set en udstilling med Ulva arbejder, meget spændende dame - har også hendes bog. Du må en rigtig god påske.

Lynn sa...

I love all that you share here. I see the inspiration I get from you coming out in my latest work that is totally framed in buttons. ;-)

ewa-christine sa...

Vilket "repotage" Ulva blir nog urstolt. Jag som var med intygar att varenda ord är sant och dessutom så var din blivande quilt helt underbar. Tänk vad vi har det kul, när vi får lov att vara med på sådant här.
Jag är dessutom helt övertygad om att denna quilten blir precis lika lyckad som din förra. Härligt.....och det ger mig ännu mer mersmak!!

EN RIKTIGT GO OCH GLAD PÅSK, med massor av påskägg (marsipan) och skön avkoppling önskar jag dig och hela din familj. Giggi och Kenzo hälsar speciellt till sina "extrahussar och mattar"....ha det!

Margaret sa...

Lovely pieces Gunnel, the self-portrait is very cool, you're so talented! I look forward to your work in progress, love the colours. Enjoy your Easter break. M

Sarah sa...

Hejsan! Oj, vad roligt ni måste ha haft! Vilken härligt stil! ...men jag gillar dina konstverk mer... ;-) kram!

paru's_circle sa...

u r sooo talented! have a happy easter!

Jackie sa...

Happy Easter Gunnel.
I have really enjoyed catching up with your blog . I like the book full of colour. And I love the quilt with you in the middle.

Annica sa...

Så roligt det ser ut! Din "nya" är fin. Blir kul att se den utvecklas. Ha en bra Påsk!

LOVE STITCHING RED sa...

Hi Gunnel, just popped by to wish you a Very Happy Easter. All beautiful work and I love your quilted portrait - it's gorgeous!!
Greetings, Carolyn :o)

Veronika sa...

Ja ni har roligt det märks och du skapar fina saker!! Hoppas du får en fortsatt härlig påsk!
Veronika

iHanna sa...

Hennes quiltar är underbara, jag älskar henne och tänkte köpa hennes bok men den kändes så dyr. Dina självporträtt är supefina Gunnel!